يکي از عوامل عاقبت به خيري ، استقامت در برابر شياطين دروني و بيروني است.
استقامت در مفهوم قرآنى آن اصطلاحى براى پايدارى در دين و مسير حق
در برابر كژيهاست. اهل معرفت تعابيرى چون «اهل استقامت» و «منزل استقامت»
را كه مرحلهاى از مراحل سلوك الى اللّه است به كار مي برند.
به تعبير حضرت امير زندگي دنيا پيچيده است با انواع مشکلات و تلخ کاميي ها ،
اگر انسان در برابر اين هم مشکلات که داراي مصلحت تام الهي هستنند، صبر و
استقامت نورزد، چيزي جز درد و رنج و سرانجام بد فرجامي عائد انسان نمي شود؛
زيرا اگر مدت كوتاه زندگي انسان در دنيا را با زندگي آخرتش، كه بي نهايت و پاياني
براي آن نيست،مقايسه شود؛ تحمل سختي ها ومشكلات بر انسان آسان و
هموار مي شود؛ زيرا معيار و ترازوي خوش بختي و سعادت با پارسنگ عاقبت
به خيري سنجيده مي شود.لذا امام علي عليه السلام مي فرمايد:.
«عمل، عمل! پس از آن: عاقبت، عاقبت! و نيز: استقامت، استقامت! و سپس:
صبر، صبر! و: پارسايى، پارسايى!بى گمان هر يك از شما را نهايت و هدفى معين
است، پس راه خود به آخر بريد. و بى ترديد براى شما پرچم و نشانى است، به
دنبالپرچم خويش هدايت جوييد، اسلام را نيز غايت و هدفى است، شما بايد به
سوى آن هدف نهايى به پيش رويد»1
يعني هرعمل و کاري که انسان مي خواهد انجام دهد ،گويا مثل جاده اي است که بايد
پايان و مقصد ان را ديد وبا صبر و حوصله خود را به خط اخر رساند و گر نه عاقبت خوبي
نصيب انسان نخواهد شد.يا امام صادق عليه السلام مي فرمايد:
« فعليكم بالصبر فهو محمود العاقبة»2
1-نهج البلاغة (للصبحي صالح) ؛ ص252- قم، چاپ: اول، 1414 ق.
2-بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج42 ؛ ص292- بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق.
جريانهاي عاشورا...
برچسب : نویسنده : 4biran1211 بازدید : 196